In een paar weken tijd bereikte Covid-19 wat jaren van lobbyen en onderwijs niet hadden bereikt – organisaties ervan overtuigen van het belang om ervoor te zorgen dat digitale middelen – zoals social media, websites, e-mails en mobiele apps – gebruiksvriendelijk en eenvoudig te navigeren zijn.

Met de plotselinge stijging van de digitale vraag en het bijna van de ene op de andere dag verdwijnen van fysieke interacties is het duidelijk geworden hoe iemand die zijn huis niet kan verlaten gedwongen wordt om op digitale kanalen te vertrouwen. En hoe frustrerend is het voor hen waarbij digitale kanalen niet geoptimaliseerd zijn. Dit is een regelmatige ervaring voor mensen met een online handicap. Covid-19 heeft enorm duidelijk gemaakt hoe we afhankelijk zijn van deze online kanalen. Daarom is de behoefte aan digitale toegankelijkheid van vitaal belang.

Online inhoud toegankelijker maken betekent dat je ervoor moet zorgen dat iedereen deze kan lezen, begrijpen en rekening houdend met eventuele handicaps of hulpmiddelen die ze kunnen gebruiken om er toegang toe te krijgen. De pandemie heeft het tempo van de digitale transformatie en daarmee de behoefte aan digitale toegankelijkheid versneld. Mensen met een online handicap, die voorheen misschien afhankelijk waren van fysieke interacties (tijdens het winkelen, bankieren enz.) worden nu ook gedwongen om via digitale kanalen te communiceren. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat organisaties dit segment overwegen. Zo kan het team van WeCreate Group samen met jou starten met het beoordelen van het toegankelijkheidsniveau van alle digitale inhoud en waar nodig wijzigingen en advies geven. Door deze stappen te ondernemen zorg je niet alleen dat alle digitale inhoud door iedereen kan worden geconsumeerd en begrepen, maar ook dat deze voldoet aan de toegankelijkheidswetten.

Enkele veel voorkomende toegankelijkheidsnormen zijn onder meer ervoor zorgen dat websites en e-mails gemakkelijk kunnen worden genavigeerd op een mobiel apparaat of alleen via het toetsenbord. Maar ook PDF-documenten creëren die kunnen worden gelezen door schermlezers en het vermijden van tekst met een laag kleurcontrast, wat een uitdaging is voor mensen met een visuele beperking.

Voordat de pandemie toesloeg, terwijl fysieke interacties nog acceptabel waren en winkelbezoeken vaker voorkwamen, was e-mail al een populair communicatiekanaal voor veel consumenten en bedrijven. Nu, met de recente ontwikkelingen, plotselinge en ongekende bewegingsbeperkingen die door overheden over de hele wereld zijn opgelegd, zijn bedrijven gedwongen hun marketing en communicatie aan te passen. Anders lopen ze het risico het contact met klanten te verliezen. Het is dan ook niet verrassend dat bedrijven zich gaan versterken op het gebied van online marketing.

Het resultaat tot op heden is een stortvloed aan e-mails van merken die contact willen maken met klanten en hen ervan willen overtuigen dat de nieuwe, digitale manieren van kopen, adviseren, informeren en afhandelen van zaken veel voordelen biedt.

De kans voor toegankelijke digitale klantcommunicatie is nu aangebroken en bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze toegankelijkheid overwegen tijdens al hun processen om hun klantenbestand te behouden en uit te bouwen. De pandemie heeft de onmiskenbare waarde van deze communicatie benadrukt. En net als de waarde van onder andere e-mail, als kanaal voor iedereen, is het logisch dat organisaties energie steken in het centraal stellen van e-mailtoegankelijkheid in hun digitale groeistrategie.

Ons team van WeCreate Group bestaat uit verschillende specialisten met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van marketing, events en technische oplossingen in de Benelux. Met een frisse blik werken onze experts in dit vakgebied aan uitdagende situaties. Met als resultaat: Wij leveren snel, verbluffende en creatieve oplossingen.

Binnen onze kenniseconomie heeft het WeCreate Group team de ervaring, technologie en het vermogen om te innoveren. Samen met ons team van professionals vormen wij de kracht en eenheid achter dit bedrijf. Wij durven te zeggen dat wij de markt als geen ander kennen en graag meedenken over effectieve marketing. Wij tillen graag jouw verhaal naar het hoogste niveau.