De crisis houdt de evenementenbranche in zijn greep. We kunnen wel stellen dat de cultuursector op dit moment het hardst is geraakt. Geen vooruitzichten of versoepelingen in het verschiet. Omdenken is wat de creatievelingen massaal doen. En daarbij hoort ook het uitvoeren van verschillende enquêtes en onderzoeken om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige situatie. Aan het evenementenonderzoek ‘COVID-19’ hebben ruim 700 respondenten meegedaan van verschillende muziekstijlen. Hieronder een aantal inzichten uit dit onderzoek.

Ruim tweeëntachtig procent van de huidige festival bezoekers heeft aangegeven, indien er groen licht komt op korte termijn, ze een festival gaan bezoeken. Uit onderzoek van creatief marketingbureau WeCreate Group is gebleken dat het merendeel van de bezoekers staan te popelen om dit jaar (2020) alsnog naar evenementen te gaan. Wel verwachten de bezoekers dat festivals de komende periode kleiner worden qua bezoekers aantallen, minder grote artiesten het podium zullen betreden en dat er een prijsverhogingen zal gaan plaatsvinden. Al hopen ze dit niet. Ook valt er veel te zeggen over de 1,5 meter maatregelen. Tachtig procent (80%) vind het niet acceptabel om de regel ook terug te zien tijdens evenementen. Het is en blijft voor de organisatoren een enorme uitdaging hoe ze dit vorm gaan geven. Maar ook hoe ze de overheid kunnen overtuigen dat dankzij creatieve initiatieven en maatregelen zo snel als mogelijk gestart moet gaan worden met de versoepelingen vanuit Den Haag. 

De nood is hoog om te overleven. Gelukkig is er vertrouwen in de meeste festivalorganisatoren. Atlhtans dat geeft aan dat bezoekers de branche steunen. Dit blijkt omdat 97% van de bezoekers heeft aangegeven zijn of haar ticket te bewaren voor volgend jaar. Toch is het bij verschillende organisaties net even anders. Daar blijkt juist een hoge ticket refund aanvraag te zijn. 

‘Goede communicatie, professionele uitstraling, de juiste informatie meteen in beeld brengen en helderheid van zaken zijn de basis voor wederzijds begrip en vertrouwen’.

De eerste vraag die opkomt, luidt: ‘Hoe kan dit nou’? ‘Heb je dan geen sterke fanbase opgebouwd de laatste jaren en is jouw communicatie- en marketingmodel dan wel sterk genoeg’? Ook hier blijkt gaandeweg het onderzoek een duidelijk patroon naar boven te komen. Goede communicatie, professionele uitstraling, de juiste informatie meteen in beeld brengen en helderheid van zaken zijn de basis voor wederzijds begrip en vertrouwen. En daar ontbreekt het aan. De connectie met de doelgroep en bezoekers, zowel online als offline, is belangrijker dan ooit te voren. Het opzetten van een livestream of interactief online programma is voor 92% van de bezoekers ‘een must have’ nu er geen tijdelijke en fysieke evenementen zijn. WeCreate Group kan bedrijven hierbij helpen. Samen bouwen we een sterke online fanbase. Neem vrijblijvend contact met ons op.

De uitkomsten van dit onderzoek zijn de basis voor de verschillende concepten van WeCreate Group. Dit onderzoek zal een vervolg krijgen om de verschillen gedurende COVID-19 te meten en analyseren.

– Wil jij nog meedoen aan het onderzoek? Dat kan! Ga dan naar www.goudfout.nl of www.ravingnightmare.nl

door Sander – Creative Director