Instagram is op dit moment HOT, HOT, HOT! In Nederland tellen we inmiddels meer dan 5,7 miljoen leden. Waarvan ruim 3,5 miljoen consumenten hun weg dagelijks naar het succesvolle platform weten te vinden. Uit onderzoek blijkt dat vooral de doelgroep vanaf 15 tot 40 jarigen regelmatig gelikte content delen, selfies maken of virtuele hartjes uitdelen.  

Inmiddels bestaat het platform alweer 10 jaar en zien we een verschuiving van Facebookgebruikers naar Instagram. Ook proberen steeds meer merken hun weg te vinden op het succesvolle platform. Via social media
sta je als merk constant in contact met je doelgroep. Het is dan ook een must-have in jouw marketingplan. Al is het opzetten en onderhouden vaak lastiger dan gedacht. Want hoe creëer ik nu killer content die mijn doelgroep interessant vindt? 

Met jouw Instagramcontent wil je je doelgroep binden. Je vertelt online een verhaal dat moet entertainen, het moet inspireren, herkenbaar en persoonlijk zijn, maar bovenal authentiek. We zien dat er geen standaardformule is voor succes op Instagram. Toch betekent dit niet dat je geen successen kunt behalen dankzij een paar kleine tips. Heb je zelf moeite met het opzetten van een gelikt en interessant Instagramaccount? Dan is het juist belangrijk om ook goed in de keuken van andere succesvolle merken te kijken en daar inspiratie op te doen. Niet het account kopiëren maar bepaalde ingrediënten gebruiken om zo het juiste recept te creëren. Het geeft vaak een andere invalshoek! Vanuit WeCreate Group kunnen onze specialisten samen met jou sterke killer content creëren en een strategie opzetten.

First things First
Vaak krijgen we de vraag; “Hoe kan het dat dit merk zoveel volgers heeft terwijl wij (bijna) dezelfde mooie content posten?” Deze vraag is natuurlijk voor ons ook moeilijk te beantwoorden. Vaak kan dit komen doordat ze influencers hebben aangetrokken, betaalde content plaatsen of op andere platformen al een sterke fanbase hebben opgebouwd. Maar ook de algortimes kunnen een verband hebben. Onze tip met betrekking tot de algoritmes: één à twee posts per dag.

1. Zorgen voor een WOW-effect
Een gelikt account met geweldige content wordt meer gewaardeerd en herkend. Het is daarom van belang dat je met een goede camera je foto’s of video’s schiet en waar nodig de bewerkt. Ook hier kunnen de specialisten van WeCreate Group helpen.

2. Kwaliteit boven kwantiteit
Post geen foto om maar iets te posten. Zorg dat de tijdlijn klopt en ook het verhaal. Maak Instagramstories, ga live of gebruik ook IGTV.

3. Hastags
Gebruik relevante hashtags en varieer met verschillende tags per bericht. Op deze tags van woorden kan gezocht woorden en in feite zijn het trefwoorden die je foto omschrijven. Hierdoor val je op en is de kans aanwezig dat je aandacht krijgt bij grotere accounts. 

4. Dit ben ik
Zorg dat je geen nummer bent of enkel een reclamepagina. Laat kiekjes zien die mensen normaal niet zien of die het geheel persoonlijk maken. Ga de interactie aan met je volgers, reageer vooral ook op reacties of chats. Maar reageer ook op pagina’s van andere.

5. Instagramstories
Een Instagram storie is een kort verhaal of filmpje waarin je jezelf voor 24 uur kunt uitlichten zonder dat je tijdlijn vervuilt wordt met rommelige content. Laat bijvoorbeeld zien dat je vandaag bezig bent met het zagen van hout voor een nieuw ontworpen kast. Je kunt ook als organisatie van een festival relevantere informatie delen, zoals backstage stories op het festival, een poll of korte enquête houden. Instagramstories worden vaker bekeken dan de post op de tijdlijn van volgers of volgende.

6. Influencers?
Je hebt verschillende soorten influencers. Het is een enorme diverse groep mensen die interessant kunnen zijn voor jouw merk. Ze promoten of vertegenwoordigen op een ludieke manier jouw merk door middel van blogs, vlogs, posts etc. Zie het als een sterk marketingmiddel anno 2020. Maar kijk goed van te voren of jullie bij elkaar passen en uiteindelijk ook of het een meerwaarde is voor je merk. Het is geen tijdelijke hype maar een serieus verkoopkanaal. Bekijk de behoeften van je bedrijf en de unieke voordelen van samenwerkingen. Vraag ook input van je influencer(s)!

7. Featured
Laat grote merken weten dat je er bent. In eerste instantie wil je natuurlijk die gave foto voor jezelf houden. Echter door merken te betrekken in jouw post bestaat de kans dat je gefeatured wordt. Dit betekent concreet dat jij merken gaat taggen in je post, foto of video en laat zien dat ze je jouw content of foto’s mogen delen op hun pagina. Mits ze je natuurlijk ook vermelden in de tekst of foto. Hierdoor kun jij opvallen en nieuwe volgers generen naar jouw account.  Dit is een interessante manier om jouw account een boost te geven. Doe er je voordeel mee!

8. Koop geen volgers
De laatste jaren is Instagram, maar ook Facebook geen fan van accounts die volgers kopen. Hierdoor lijkt jouw account wel succesvol te zijn, maar de kans is aanwezig dat je account wordt geblokkeerd, verwijderd of minder zichtbaar wordt. Je bereik gaat omlaag en de geloofwaardigheid kan hierdoor flinke schade aanbrengen bij je huidige fanbase. Probeer uniek te blijven en zelf een sterk merk op te bouwen. Dit levert op termijn veel meer op! 

Ons team van WeCreate Group bestaat uit verschillende specialisten met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van marketing, events en technische oplossingen in de Benelux. Met een frisse blik werken onze experts in dit vakgebied aan uitdagende situaties. Met als resultaat: Wij leveren snel, verbluffende en creatieve oplossingen.

Binnen onze kenniseconomie heeft het WeCreate Group team de ervaring, technologie en het vermogen om te innoveren. Samen met ons team van professionals vormen wij de kracht en eenheid achter dit bedrijf. Wij durven te zeggen dat wij de markt als geen ander kennen en graag meedenken over effectieve marketing. Wij tillen graag jouw verhaal naar het hoogste niveau.